Publication:
An Overview of Information Instruction in Hospital Libraries in Spain

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-03-17

Authors

Sobrido-Prieto, María
Stokes, Alice M
Gutierrez-Couto, Uxía
Fernandez-Luque, Antonia-Maria

Advisors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

European Association for Health Information and Libraries
Metrics
Google Scholar
Export

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Introduction: Information instruction is essential to providing support for clinical care, teaching and research in hospitals. In the international literature, little has been published about this function of hospital libraries in Spain. This study examines the education activities of Spanish hospitals. Methods: A questionnaire about staff, education activities and institutional recognition was distributed via email to Spanish hospital libraries. The data was analysed in February 2023. Results: 84% of libraries provide education activities. The average number education staff is 1.3. Common instruction topics are database searching, citations, researcher identity and scientific journals (quality, impact and publication standards). 83% of libraries are part of the undergraduate medical curriculum, 67% are involved in graduate medical education, and 30% are part of the institutional research plan.

Description

Introducción: La enseñanza de Alfabetización sobre Información es esencial para proporcionar apoyo a la asistencia clínica, la docencia y la investigación en los hospitales. En la literatura internacional, poco se ha publicado sobre esta función de las bibliotecas hospitalarias en España. Este estudio examina las actividades de formación de los hospitales españoles. Métodos: Se distribuyó por correo electrónico a las bibliotecas hospitalarias españolas un cuestionario sobre personal, actividades educativas y reconocimiento institucional. Los datos se analizaron en febrero de 2023. Resultados: El 84% de las bibliotecas realizan actividades educativas. La media de personal docente es de 1,3 personas. Los temas de formación más comunes son la búsqueda en bases de datos, las citas, la identidad del investigador y las revistas científicas (calidad, impacto y normas de publicación). El 83% de las bibliotecas forman parte del plan de estudios de medicina de pregrado, el 67% participan en la formación médica de postgrado y el 30% forman parte del plan de investigación institucional.

MeSH Terms

Libraries, Hospital
Hospitals
Education, Continuing
Medical education
Computer Literacy
Surveys and Questionnaires

DeCS Terms

Bibliotecas Médicas
Alfabetización en información
Educación continuada
Alfabetización digital
Alfabetización computacional
Bibliotecas de hospitales
Encuestas y cuestionarios

CIE Terms

Keywords

Hospital libraries, Information literacy, Continuing education, Staff development, Medical education.

Citation

Stokes, A. M., Sobirdo-Prieto, M., Gutiérrez-Couto, U., & Fernández-Luque, A. M. (2024). An Overview of Information Instruction in Hospital Libraries in Spain. Journal Of The European Association For Health Information And Libraries, 20(1), 22-27.