Publication:
La formación de grado en enfermedades infecciosas, resistencia y uso de antibióticos desde la perspectiva de los estudiantes de Medicina.

Loading...
Thumbnail Image

Date

2017-12-14

Authors

Sanchez-Fabra, David
Dyar, Oliver J
Del Pozo, Jose Luis
Amiguet, Juan Antonio
Colmenero, Juan de Dios
Fariñas, Maria Del Carmen
Lopez-Medrano, Francisco
Portilla, Joaquin
Praena, Julia
Torre-Cisneros, Julian

Advisors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Elsevier
Metrics
Google Scholar
Export

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

One of the main tools to optimize antibiotics use is education of prescribers. The aim of this article is to study undergraduate education in the field of infectious diseases, antimicrobial resistance and antibiotic stewardship from the perspective of Spanish medical students. An anonymous online questionnaire was distributed among sixth grade students using different channels in Europe, within the ESGAP Student-Prepare survey. The questionnaire included 45 questions about knowledge, attitudes and perceptions about diagnosis, bacterial resistance, use of antibiotics and undergraduate training in infectious diseases. We present here the Spanish results. A total of 441 surveys were received from 21 medical schools. A total of 374 responses (84.8%) were obtained from the 8 most represented faculties, with a response rate of 28.9%. Most students felt adequately prepared to identify clinical signs of infection (418; 94.8%) and to accurately interpret laboratory tests (382; 86.6%). A total of 178 (40.4%) acknowledged being able to choose an antibiotic with confidence without consulting books or guidelines. Only 107 (24.3%) students considered that they had received sufficient training in judicious use of antibiotics. Regarding learning methods, the discussion of clinical cases, infectious diseases units rotatories and small group workshops were considered the most useful, being evaluated favorably in 76.9%, 76% and 68.8% of the cases. Medical students feel more confident in the diagnosis of infectious diseases than in antibiotic treatment. They also feel the need to receive more training in antibiotics and judicious antibiotic use.
Introducción: Una de las principales herramientas para optimizar el uso de los antibióticos es la formación de los prescriptores. El objetivo de este trabajo es conocer la opinión de los estudiantes de Medicina españoles sobre la formación en enfermedades infecciosas. Material y métodos: Se distribuyó un cuestionario on line anonimizado entre estudiantes de sexto curso a través de distintos canales. El cuestionario incluyó 45 preguntas sobre conocimientos, actitudes y per cepciones sobre el diagnóstico, resistencia antimicrobiana, uso de antibióticos y la formación de pregrado en enfermedades infecciosas. Resultados: Se recibieron un total de 441 encuestas de 21 facultades. Se obtuvieron 374 respuestas (84,8%) de las 8 facultades más representadas, con una tasa de respuesta del 28,9%. La mayoría de los alumnos se sentían preparados para identificar los signos clínicos de infección (418; 94,8%) y para interpretar seguridad sin consultar libros ni guías (178; 40,4%). Solo 107 alumnos (24,3%) consideraron haber recibido suficiente formación en el uso prudente de los antimicrobianos. Respecto a los métodos de aprendizaje, se percibieron como más útiles la discusión de casos clínicos, los rotatorios en servicios o unidades de enfermedades infecciosas y los talleres de pequeños grupos: se evaluaron favorablemente en un 76,9; en un 76 y en un 68,8% de los casos, respectivamente. Conclusión: Los estudiantes de Medicina se encuentran más seguros en el diagnóstico de enfermedades infecciosas que en el tratamiento antibiótico. Asimismo, sienten la necesidad de recibir mayor formación en antibioterapia y uso prudente en antibióticos.

Description

MeSH Terms

Anti-bacterial agents
Drug resistance, bacterial
Education, medical, undergraduate
Female
Health knowledge, attitudes, practice
Humans
Infections
Male
Self report
Spain
Students, medical

DeCS Terms

Antibacterianos
Conocimientos, actitudes y práctica en salud
Educación de pregrado en medicina
Estudiantes de medicina
Farmacorresistencia bacteriana
Infecciones

CIE Terms

Keywords

Anti-bacterial agents, Antibióticos, Docencia, Drug resistance bacterial, Encuesta, Enfermedades infecciosas, España, Estudiantes, Grado, Infectious disease medicine, Learning, Medicina, Medicine, Resistencia a los antibióticos, Spain, Students, Survey, Undergraduate education

Citation

Sánchez-Fabra D, Dyar OJ, Del Pozo JL, Amiguet JA, Colmenero JD, Fariñas MDC, et al. Perspective of Spanish medical students regarding undergraduate education in infectious diseases, bacterial resistance and antibiotic use. Enferm Infecc Microbiol Clin (Engl Ed). 2019 Jan;37(1):25-30