Publication:
Health Professionals’ Competencies in the Framework of Complexity: Digital Training Model for Education 4.0

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-04-16

Authors

Fernandez-Luque, Antonia-Maria
Ramírez-Montoya, María Soledad

Advisors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC: Centro de Informacion y Documentación Científica (CINDOC)
Metrics
Google Scholar
Export

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Complex environments require changes in training models for health professionals to support access to knowledge for teaching and clinical research decision-making. These changes require digital competency training to successfully address knowledge acquisition and lifelong learning in the digital health ecosystem. This research aims to analyse the habits of use of information resources by healthcare professionals in professional practices and to propose a model for training in digital competence. An exploratory and explanatory research method was chosen. Data collection techniques included pre-test and post-test questionnaires for the training activities. The program designed to develop digital competency under the model proposed in this study had significant acceptance among users who valued all the contents, resources, and teachers and considered it effective. Training in digital competencies is one of the drivers of digital transformation. Teaching-learning models in virtual environments pose challenges for 21st-century libraries.

Description

En entornos complejos, los profesionales sanitarios necesitan adaptar sus modelos de formación para acceder al conocimiento y tomar decisiones en la docencia y la investigación clínica. Esto implica desarrollar competencias digitales para aprovechar el ecosistema sanitario digital y mantener un aprendizaje continuo. Con el objetivo de analizar los hábitos de uso de los recursos de información por parte de los sanitarios y proponer un modelo de formación en competencia digital, se llevó a cabo una investigación exploratoria y explicativa. Los datos se recopilaron mediante cuestionarios en actividades formativas. El programa diseñado para desarrollar estas competencias digitales fue bien recibido por los usuarios, quienes valoraron positivamente los contenidos, recursos y docentes, considerándolo efectivo. La formación en competencias digitales es crucial para la transformación digital en el campo de la salud. Los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje también plantean desafíos para las bibliotecas en el siglo XXI.

MeSH Terms

Information Literacy
Library Services
Libraries, Digital
Competency-Based Education

DeCS Terms

Alfabetizacion Informacional
Alfabetizacion digital
Bibliotecas Médicas
Servicios bibliotecarios

CIE Terms

Keywords

Information skills training, Information literacy, Digital competencies, Health library

Citation

Fernández-Luque, A.M., Ramirez-Montoya, M.S. (2024). Health Professionals’ Competencies in the Framework of Complexity: Digital Training Model for Education 4.0. Revista Española de Documentación Científica, 47(2), e383