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Title: Vigilancia de la publicidad de productos químicos para piscinas comercializados por internet
Advertisement surveillance for swimming pool chemicals commercialized over the Internet
Authors: Gámez de la Hoz, Joaquín
Padilla Fortes, Ana
Padilla-Ruiz, Marta
metadata.dc.contributor.authoraffiliation: [Gámez de la Hoz,J] Distrito sanitario costa del sol, Servicio de Salud Pública, Servicio Andaluz de Salud, España. [Padilla Fortes,A] Distrito sanitario Málaga, Unidad de Prevención de Riesgos Laborales, Servicio Andaluz de Salud, España. [Padilla-Ruiz,M] Department of Geomatics Engineering, University of Calgary, Canada.
Keywords: Comunicación en salud;Productos químicos peligrosos;Etiquetado de productos;Publicidad;Seguridad;Piscinas;Comercio;Salud pública;Andalucía
metadata.dc.subject.mesh: Medical Subject Headings::Information Science::Information Science::Communication::Health Communication
Medical Subject Headings::Health Care::Environment and Public Health::Public Health::Accidents::Chemical Hazard Release
Medical Subject Headings::Disciplines and Occupations::Health Occupations::Pharmacology::Toxicology
Medical Subject Headings::Technology and Food and Beverages::Technology, Industry, and Agriculture::Industry::Product Packaging::Product Labeling
Medical Subject Headings::Technology and Food and Beverages::Technology, Industry, and Agriculture::Commerce::Marketing::Advertising as Topic
Medical Subject Headings::Health Care::Environment and Public Health::Public Health::Accidents::Accident Prevention::Safety::Chemical Safety
Medical Subject Headings::Health Care::Environment and Public Health::Public Health::Sanitation::Public Facilities::Swimming Pools
Medical Subject Headings::Technology and Food and Beverages::Technology, Industry, and Agriculture::Commerce
Medical Subject Headings::Health Care::Environment and Public Health::Public Health
Issue Date: 2020
Publisher: Asociación Española de Comunicación Sanitaria y Universidad Carlos III de Madrid
Citation: Gámez de la Hoz J, Padilla Fortes A, Padilla-Ruiz M. Vigilancia de la publicidad de productos químicos para piscinas comercializados por internet. Revista Española de Comunicación en Salud. 2020, v. 11, n. 2, 193-202.
Abstract: Introduction: Communication of hazards related to chemical products is an essential aspect for improving customer confidence in electronic commerce. Objective: To examine the regulated hazard statements for swimming pool chemicals advertised and sold to the public over the Internet. Methodology: We randomly selected 40 hazardous chemicals for swimming pools sold in online stores over the Internet. Data were captured from 8 different companies’ websites with headquarters in Andalusia (Spain). Results: Chemical advertisements without visible hazard statements were predominant (n = 25). In all cases, hazard statements on product labels displayed on the websites were illegible. Only 3 chemical products showed codes and visible hazard statements on their website. Conclusion: The protection of e-commerce consumers and customers concerning chemical safety could be compromised due to the lack of relevant information about selling hazardous products over the Internet.
metadata.dc.description.otherabstracts: Introducción: La comunicación de los peligros asociados a los productos químicos es un aspecto fundamental para mejorar la confianza de los consumidores en el comercio electrónico. Objetivo: Examinar las indicaciones de peligro reglamentarias asociadas con productos químicos para piscinas puestos a disposición de terceros a través de su publicidad por internet. Metodología: Se seleccionaron aleatoriamente 40 productos químicos peligrosos de piscinas comercializados en tiendas online a través de internet procedentes de 8 empresas con sede social en Andalucía. Resultados: Predominaron los productos sin indicaciones de peligro visibles junto a su publicidad (n=25). Las indicaciones de peligros en las etiquetas de los productos en la web resultaron ilegibles. Únicamente 3 productos mostraron los códigos y frases de peligro visibles en el sitio web. Conclusión: La protección de consumidores y usuarios de comercio electrónico en materia de seguridad química puede verse comprometida debido a la falta de información relevante sobre la peligrosidad de los productos comercializados a través de internet.
URI: https://www.repositoriosalud.es/10668/10668/3246
metadata.dc.relation.publisherversion: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/5555
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20318/recs.2020/5555
ISSN: 1989-9882 (Online)
Appears in Collections:01- Artículos - DAP Costa del Sol

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