Publication:
Unhealthy food advertising. A position paper by the AEP Committee on Nutrition and Breastfeeding.

dc.contributor.authorDelgado, Juan Rodriguez
dc.contributor.authorCampoy, Cristina
dc.contributor.authorMartinez, Rafael Galera
dc.contributor.authorMayo, Encina Gallego
dc.contributor.authorGil-Campos, Mercedes
dc.contributor.authorJimenez, David Gonzalez
dc.contributor.authorFerreiro, Susana Redecillas
dc.contributor.authorde Pipaon, Miguel Saenz
dc.contributor.authorLeis, Rosaura
dc.date.accessioned2023-05-03T14:41:21Z
dc.date.available2023-05-03T14:41:21Z
dc.date.issued2022-07-21
dc.description.abstractSome important factors influencing and maintaining unhealthy habits are food advertising and products accessibility. In order to develop and support recommendations, an analysis of the available evidence on the impact of food advertising on the health of children and adolescents has been carried out. Literature review of systematic reviews and meta-analyses published up to January 2022 for the term "food advertising" that analyzed the impact of food advertising on weight, body mass index (BMI), adiposity, dietary intake, behavior toward the advertised product, its purchase or consumption in children and adolescents. Twenty-one systematic reviews fulfilled the inclusion criteria, including a total of 490 primary studies, 5 of which also contained a meta-analysis. The vast majority of the primary studies evaluate intermediate effects, related to the behavior of children and adolescents in relation to advertised products and their consumption. There is great variety in terms of the type of advertising and effects studied. Most of the studies agree that there is an association between food advertising and effect analyzed, being more evident in children under 12 years of age and in obese children. Most recent systematic reviews are focused on online advertising, noticing the negative effects especially in adolescents. Children and adolescents are a particularly vulnerable population to food advertising strategies. Despite the difficulty to demonstrate an independent effect, there is evidence of an association between food advertising and childhood and adolescents' behavior respect to the announced products, and the increase of consumption at short-term. In Spain unhealthy product advertising are still very common in the media and in the children and adolescent's online environment. The Nutrition and Breastfeeding Committee of the Spanish Association of Pediatrics supports the need for regulation and limitation of unhealthy food advertising, covering all media and marketing strategies.
dc.description.abstractEntre los factores más importantes que influyen en la aparición y el mantenimiento de malos hábitos de alimentación están la accesibilidad y publicidad de los productos alimentarios menos saludables. Con el objetivo de elaborar y fundamentar recomendaciones, se ha realizado un análisis de la evidencia disponible sobre el impacto de la publicidad de alimentos en la salud de niños y adolescentes. Métodos: Se ha realizado una revisión bibliográfica de revisiones sistemáticas y metanálisis publicados hasta enero de 2022 con el término ‘‘food advertising’’, incluyendo aquellas que analizaban el impacto de la publicidad de alimentos sobre el peso, índice de masa corporal (IMC), adiposidad, ingesta dietética, conducta ante el producto anunciado, su compra o su consumo en niños y adolescentes. Resultados: Fueron incluidas 21 revisiones sistemáticas que incluyen un total de 490 artículos, 5 de las cuales contienen además un meta-análisis. La gran mayoría de los estudios primarios evalúan efectos intermedios, relacionados con el comportamiento de niños y adolescentes ante los productos anunciados y su consumo. Existe gran variedad en cuanto al tipo de publicidad y efectos estudiados. La mayoría de trabajos muestra una asociación entre el tipo de publicidad y el efecto concreto analizado, siendo más evidente en menores de 12 anos ˜ y en niños obesos. Las revisiones más recientes se centran en la publicidad online indicando sus efectos nocivos especialmente en adolescentes. Conclusiones: Los niños y adolescentes constituyen una población especialmente vulnerable. A pesar de la dificultad para demostrar un efecto independiente, hay evidencia de asociación entre la publicidad y los comportamientos en la infancia y adolescencia respecto a los productos anunciados y el aumento de su consumo a corto plazo. En España, los anuncios de productos no saludables siguen muy presentes en los medios y en el entorno online de los menores. El Comité de Nutrición y Lactancia Materna de la Asociación Española de Pediatría suscribe la necesidad de una regulación y limitación de la publicidad de alimentos no saludables que abarque todos los medios y todas las estrategias de marketing.
dc.description.versionSi
dc.identifier.citationDelgado JR, Campoy C, Martínez RG, Mayo EG, Gil-Campos M, Jiménez DG, et al. Unhealthy food advertising. A position paper by the AEP Committee on Nutrition and Breastfeeding. An Pediatr (Engl Ed). 2022 Sep;97(3):206.e1-206.e9
dc.identifier.doi10.1016/j.anpede.2022.07.003
dc.identifier.essn2341-2879
dc.identifier.pmid35953384
dc.identifier.unpaywallURLhttps://doi.org/10.1016/j.anpede.2022.07.003
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10668/21926
dc.issue.number3
dc.journal.titleAnales de pediatria
dc.journal.titleabbreviationAn Pediatr (Engl Ed)
dc.language.isoen
dc.organizationHospital Torrecárdenas
dc.organizationHospital Universitario Reina Sofía
dc.organizationInstituto Maimónides de Investigación Biomédica de Córdoba-IMIBIC
dc.organizationInstituto de Investigación Biosanitaria de Granada (ibs.GRANADA)
dc.page.number9
dc.publisherElsevier
dc.pubmedtypeJournal Article
dc.pubmedtypeReview
dc.relation.publisherversionhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2341287922001703?via%3Dihub
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectAdolescentes
dc.subjectAdolescents
dc.subjectChildren
dc.subjectConducta alimentaria
dc.subjectEating behavior
dc.subjectFood advertising
dc.subjectFood preference
dc.subjectNiños
dc.subjectObesidad
dc.subjectObesity
dc.subjectPreferencia de alimentos
dc.subjectPublicidad de alimentos
dc.subject.decsLactancia materna
dc.subject.decsMetaanálisis como asunto
dc.subject.decsNiño
dc.subject.decsObesidad infantil
dc.subject.decsPublicidad
dc.subject.decsRevisiones sistemáticas como asunto
dc.subject.decsTelevisión
dc.subject.meshAdolescent
dc.subject.meshAdvertising
dc.subject.meshBreast feeding
dc.subject.meshChild
dc.subject.meshFemale
dc.subject.meshHumans
dc.subject.meshMeta-analysis as topic
dc.subject.meshPediatric obesity
dc.subject.meshSystematic reviews as topic
dc.subject.meshTelevision
dc.titleUnhealthy food advertising. A position paper by the AEP Committee on Nutrition and Breastfeeding.
dc.title.alternativePublicidad de alimentos no saludables. Posicionamiento del comité de nutrición y lactancia materna de la asociación española de pediatría
dc.typeresearch article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number97
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Delgado_UnhealthyFood.pdf
Size:
347.03 KB
Format:
Adobe Portable Document Format