SAS - Centro de Emergencias Sanitarias 061 - Málaga
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/10668/22677
Browse
Browsing SAS - Centro de Emergencias Sanitarias 061 - Málaga by Author "Chaves, Juan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Methodology of Specialist Physicians Training: From Traditional to e-Learning.(2020-10-21) Chaves, Juan; Lorca-Marín, Antonio A; Delgado-Algarra, Emilio JoséDifferent studies show that mixed methodology can be effective in medical training. However, there are no conclusive studies in specialist training on advanced life support (ALS). The main objective of this research is to determine if, with mixed didactic methodology, which includes e-learning, similar results are produced to face-to-face training. The method used was quasi-experimental with a focus on efficiency and evaluation at seven months, in which 114 specialist doctors participated and where the analysis of the sociodemographic and pre-test variables points to the homogeneity of the groups. The intervention consisted of e-learning training plus face-to-face workshops versus standard. The results were the performance in knowledge and technical skills in cardiac arrest scenarios, the perceived quality, and the perception of the training. There were no significant differences in immediate or deferred performance. In the degree of satisfaction, a significant difference was obtained in favour of the face-to-face group. The perception in the training itself presented similar results. The main limitations consisted of sample volume, dropping out of the deferred tests, and not evaluating the transfer or the impact. Finally, mixed methodology including e-learning in ALS courses reduced the duration of the face-to-face sessions and allowed a similar performance.Publication Obstáculos en la enseñanza de soporte vital básico en educación secundaria: creencias y conocimiento del profesorado(Universidad de Murcia, 2024-01-17) Chaves, Juan; Vázquez-Bernal, Bartolomé; Lorca-Marín, Antonio Alejandro; [Lorca-Martin,AA; Vazquez-Bernal,B] Centro de Emergencias Sanitarias 061, Servicio Andaluz de SaludEste estudio tuvo como objetivo investigar las creencias y conocimientos del profesorado de secundaria sobre la enseñanza de la reanimación, dado que en España, dentro del contexto de la educación para la salud, la reanimación cardiopulmonar y el uso del desfibrilador externo (DEA) no se entrenan de manera sistemática, a pesar de la relevancia de la parada cardíaca como problema de salud. Se llevó a cabo un estudio ex post-facto con la participación de 48 profesores, definiéndose una hipótesis de complejidad en torno a cuatro categorías: conceptualización del soporte vital básico (SVB), identificación de la población diana, transposición didáctica y el papel del profesorado. Se aplicó un análisis estadístico univariante y multivariante, observándose que solo el 20% de los docentes consideraban la desfibrilación externa semiautomática como una técnica que debe incluirse en el SVB, relación que se encontró vinculada al área de conocimiento del profesorado según el análisis de regresión múltiple. Además, el 76,1% opinó que la formación en SVB debería ser obligatoria (mediana 5, IQR 1), aunque señalaron que debería ser impartida por profesionales sanitarios (mediana 5, IQR 0). En conclusión, la concepción del profesorado sobre el SVB y su enseñanza podría constituir un obstáculo para el desarrollo de estas competencias y dificultar su universalización.